Heiko Dijker tabla

Tijdens een lange reis naar en in India ontdekte Heiko Dijker de rijkdom aan klankkleur, ritmische complexiteit en expressieve mogelijkheden van de tabla. Vol toewijding studeerde hij een aantal jaar volgens de Indiase traditie. Zijn spel kenmerkt zich door enthousiasme, diepgang van kennis en warme klankproduktie. In 1996 zette hij zijn studie voort aan het Rotterdams Conservatorium onder leiding van tabla-grootmeester Faiyaz Khan en Ted de Jong. Vandaag de dag is hij een veel gevraagd tabla-virtuoos, die zich niet beperkt tot de Indiase klassieke muziek, maar samenwerking zoekt met andere muziekstijlen en disciplines. Voorbeelden daarvan zijn optredens met het Nieuw Ensemble, het Scapino Ballet, Rotterdams Philharmonisch, de Zuid-Indiase percussiegroep Taal Vadya, de Japanse marimba-virtuoos Shinske Ishihara en het Tunesische duo Amine en Hamza M’raihi. Tevens is hij bekend van TV optredens in binnen- en buitenland. Heiko Dijker is jaren werkzaam geweest als begeleider van de bamboefluitspeler Hariprasad Chaurasia en sitarspeler Buddhadhitya Mukherjee aan het Rotterdams Conservatorium. Zelf doceert hij aan de SKVR-muziekschool in Rotterdam, en geeft masterclasses aan conservatoria over de hele wereld. Heiko speelde onder andere in: Barbican Centre London, festival Mundial, Sfinx, Eurojazz Festival Mexico, Koninklijk Concertgebouw, De Doelen, Dunya, Sail Amsterdam, Festival de Medina(Tunis), Festival de Francophonie (Frankrijk), Fete de la Musique(Brussel), Haarlemmerhout-festival, Gentse feesten. Tevens kreeg hij veel lof voor zijn debuut solo-optreden in India, en werkte hij samen met artiesten zoals: Sandhya Sanjana, Meeta Pandit, Pandit Birju Maharaj (de legendarische Kathak-danser), Ustad Fariddudin Dagar, Bahauddin Dagar (Roudra Veena). Heiko is inmiddels een gevestigde naam als ambassadeur voor Indiase muziek over de hele wereld.

Lenneke van Staalen indiase viool

Lenneke van Staalen groeide op met de Westerse klassieke muziek, en kwam in 1992 in India voor het eerst in aanraking met de Noord-Indiase klassieke muziektraditie. Ze begon haar studie bij Joy Srivastava in New Delhi, en studeerde vervolgens aan het Rotterdams Conservatorium bij de zanger Koustav Ray. Daar behaalde ze in 2003 cum laude haar masterdiploma, en won dat jaar tevens de prijs van de vereniging ‘vrienden van het conservatorium’ voor haar uitmuntende prestaties. Hierna zette ze haar studie voort bij meesterviolist D.K. Datar in Mumbai. Al jarenlang verdiept Lenneke van Staalen zich vol overgave in de Ragamuziek. Haar spel resoneert een diepe passie, die zowel virtuoos als op lyrische wijze tot uiting komt. Zij treedt regelmatig op in binnen- en buitenland, zowel solistisch in traditioneel Indiase bezetting als samenwerkend met andere wereldmuziek- of westers klassieke ensembles. Ze werkte samen met het Matangi kwartet, Concerto Rotterdam, het Zeeuw orkest, de cellogroep van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, l’orchestre Picardie, het Internationaal danstheater, Marion von Tilzer, Sandhya Sanjana, Meeta Pandit, Kalpana Raghuraman, Anurekha Ghosh en vele anderen. Lenneke van Staalen is een lid van het Kailash ensemble (Marien van Staalen, cello, Heiko Dijker, tabla) en doceert aan de Hogeschool voor Muziek en Dans (Codarts) in Rotterdam.

Het Matangi Quartet

Het Matangi Quartet werd opgericht in 1999, tijdens de studie van de jonge musici aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Rotterdams Conservatorium. In 2003 voltooide Matangi de tweejarige voltijdopleiding aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie onder leiding van Stefan Metz (cellist Orlando Kwartet). In het kader van de academie kreeg het Matangi Quartet les van wereldberoemde musici waaronder de leden van het Amadeus Kwartet. Verder werd het kwartet enkele jaren intensief begeleid door Henk Guittart (altviolist Schönberg Kwartet). Inmiddels is het Matangi Quartet uitgegroeid tot een vaste speler op de kamermuziekpodia in Nederland en daarbuiten. Met hun gloedvolle spel en vlotte presentatie zijn Maria-Paula, Daniel, Karsten en Arno boegbeelden van een nieuwe generatie klassieke musici. Communicatief, uitdagend en verfrissend veelzijdig zijn veelgebruikte typeringen. Het Matangi Quartet deelde het podium met verschillende klassieke topmusici waaronder Miranda van Kralingen, Tania Kross, Ivo Janssen, Paolo Giacometti, Severin von Eckardstein en Lars Wouters van den Oudenweijer. Ook ontving het kwartet uitnodigingen voor diverse festivals, waaronder het Delft Chamber Music Festival, het Grachtenfestival, het Festival van Aix-en-Provence, het Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival van Carthage in Tunesië, de World Expo 2010 in Shanghai, het International Conservatoire Festival in St Petersburg, North Sea Jazz en het Bevrijdingsfestival Utrecht. In 2002 ontving Matangi de prestigieuze Kersjes van de Groenekan Prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan uitzonderlijk talent in de Nederlandse kamermuziek. In 2008 won het kwartet de derde prijs op het Internationale Joseph Joachim Kamermuziekconcours in Weimar. Matangi bracht diverse cd’s uit bij Challenge Records International die stuk voor stuk met geweldige kritieken ontvangen werden. Met baanbrekende uitstapjes buiten de klassieke muziek slaagt Matangi erin een nieuw publiek warm te maken voor het strijkkwartet. En minstens zo belangrijk: het geeft extra inspiratie om het rijke klassieke repertoire dat in de afgelopen 250 jaar is opgebouwd – van Haydn tot Adès – met nieuw élan tot klinken te brengen. Want in essentie draait het bij het Matangi Quartet slechts om één ding: het voelbaar maken van de energie, passie en opwinding die in alle goede muziek besloten ligt.

Jacob ter Veldhuis componist

Jacob ter Veldhuis over ‘Raga’ & Bombay Bazaar: “Het schrijven van ‘Raga’ vond ik een fantastische uitdaging, niet gehinderd door enige kennis van Indiase klassieke muziek, behalve dat ik een hartstochtelijk liefhebber ben. Ik bedacht ‘expandable patterns’ voor strijkorkest, die aangepast konden worden aan het improvisatieverloop. ‘Raga’ bleek zeer succesvol, is talloze malen uitgevoerd, o.a. met het Zeeuws Orkest. Inmiddels spelen Heiko en Lenneke samen met het avontuurlijke Matangi Quartet. Toen dit sextet mij vroeg om een nieuwe compositie zei ik dan ook meteen volmondig: ‘ja!’. Wat mij voor oren staat bij dit werk, is een grote mate van flexibiliteit voor de musici: het moet een ingenieuze mix worden van notatie en impro. Een work in progress, waarbij ik tijdens het componeerproces steeds weer sessies heb met het ensemble om het een en ander te testen.”